Fryzura może tworzyć złudzenie optyczne. W zależności od tego, czy jest dobrze dopasowana, sprawia, że wyglądamy na młodsze lub starsze, biedniejsze lub bogatsze, weselsze lub poważniejsze. Włosy, usytuowane blisko twarzy, stanowią ważny czynnik w postrzeganiu atrakcyjności. Są tak silnym akcentem, który rejestrujemy już w pierwszych trzech sekundach, że potrafią wpłynąć na to, jak widzimy całą sylwetkę. To niezwykle ważna informacja: odpowiednia zmiana fryzury wpływa na korzystniejsze postrzeganie całej postaci.

Już od momentu, kiedy klient przekracza próg pracowni, oglądam go. Patrzę, jaką ma sylwetkę, jak się porusza. Potem, kiedy spotykam się z nim już bezpośrednio, określam sobie jego typ urody, analizuję cały układ twarzoczaszki, kształt szyi, ramion, barków. Profil, kierunek porostu włosów, sporządzam analizę kolorystyczną. Trudno mówić o poznawaniu osobowości na pierwszym spotkaniu, to się dzieje w czasie, kiedy już regularnie pracuje się z kimś nad jego wizerunkiem, ale od pierwszego momentu można wyczuć pewien rodzaj energii człowieka, temperament. Pytam o jego doświadczenia, co lubi, a czego nie, co mu przeszkadza. To wszystko razem buduje pomysł. Dobieram indywidualną bryłę, formę, którą przedstawiam klientowi, za każdym razem starając się jak najbardziej precyzyjnie uzasadnić mój kierunek myślenia.


— podkreśla Piotr Adaszkiewicz, właściciel pracowni fryzjerskiej CutCut.

Kształt głowy

Dążymy do tego, by wydobyć obły kształt potylicy. W przypadku tej

metamorfozy wykonamy strzyżenie korekcyjne mające na celu

zakamuflowanie spłaszczenia potylicy. Dzięki prawidłowemu cięciu, które

uwydatni odpowiedni kształt głowy, twarz oglądana zwłaszcza z profilu

przybierze postać idealnej bryły.

Kształt twarzy

Modelka ma lekko asymetryczny układ twarzy. Lewa jej część jest

ostrzejsza, prawa zaś układa się w idealny owal. To dlatego musimy

zasłonić kosmykami zbyt wystające elementy twarzy, które nieco ją

postarzają. Lewa strona może pozostać odkryta w celu wyeksponowania

wzorowych proporcji.

Strzyżenie

Nie ma określonego schematu i sposobu na dobre cięcie.

To świadoma praca na kątach.

Linia cięcia

Proponując indywidualną linię cięcia zgodną z typem urody, energią i

temperamentem klienta, podkreślimy jego naturalną, prawdziwą

osobowość.

Rysy twarzy

Linia żuchwy formująca kontur twarzy stanowi ważny fundament rysów.

Jej kształt wpływa na szybką, często nieuświadomioną, ale trafną ocenę

wieku. Linia skroni, kości policzkowej i żuchwy określa kształt profilu,

kształt twarzy. To trzy podstawowe punkty, które bierzemy pod uwagę

podczas analizy. Ponieważ w tym przypadku linia jest prawie prosta, bez

uskoków, o czym świadczy dolne piętro twarzy – broda nie jest cofnięta

ani wysunięta, możemy zaproponować fryzurę, która odsłoni twarz.

Długość włosów

Dobierając odpowiednią długość włosów, przede wszystkim bierzemy

pod uwagę wzrost modelki i kształt jej twarzy. Przy warunkach naszej

klientki (wzrost średni, pociągła twarz) zaproponowaliśmy włosy średniej

długości, do barków, pamiętając, że dłuższe włosy optycznie wydłużają

twarz.

Plecy

Przy nieznacznie zaokrąglonych plecach z tendencją do garbienia się

podpowiadamy długość przecinającą barki, by zakryć ich dysproporcje.

Kierunek porostu włosów

U naszej modelki występuje cofnięcie kierunku porostu włosów, tzw. zakola. Skupimy się na tym, by rozbudować koronę głowy,

tym samym zasłaniając ten problematyczny obszar.

Analiza kolorystyczna

Analiza kolorystyczna polega na dobraniu właściwej gamy kolorów

zgodnej z wizerunkiem danej osoby. W tym celu jak najtrafniej określamy

odcień włosów, oczu, ust i cery, i na tej podstawie tworzymy najbardziej

korzystną dla klientki paletę barw.

Wybrane barwy powinny podkreślać naturalną urodę, sprawić że twarz

będzie wyglądała młodo, promiennie i zdrowo. Źle dobrana kompozycja

kolorów spowoduje, że zamiast zdrowej i świeżej skóry uzyskamy efekt

zmęczonej, szarej cery.

Myśląc o docelowym kolorze, warto przeanalizować przebijające we

włosach tonacje barw i przystąpić do ich neutralizacji. Jeśli nie wygasimy

zastanych pigmentów, które są przeciwne do barwy, którą chcemy

osiągnąć, nie uzyskamy zamierzonego koloru. W tym przypadku musimy

zneutralizować żółć. Zgodnie z zasadami kolorymetrii zadziałamy

opalem, by nie przebijała ona w końcowym efekcie.