
Fryzura może tworzyć złudzenie optyczne. W zależności od tego, czy jest dobrze dopasowana, sprawia, że wyglądamy na młodsze lub starsze, biedniejsze lub bogatsze, weselsze lub poważniejsze. Włosy, usytuowane blisko twarzy, stanowią ważny czynnik w postrzeganiu atrakcyjności. Są tak silnym akcentem, który rejestrujemy już w pierwszych trzech sekundach, że potrafią wpłynąć na to, jak widzimy całą sylwetkę. To niezwykle ważna informacja: odpowiednia zmiana fryzury wpływa na korzystniejsze postrzeganie całej postaci.

Już od momentu, kiedy klient przekracza próg pracowni, oglądam go. Patrzę, jaką ma sylwetkę, jak się porusza. Potem, kiedy spotykam się z nim już bezpośrednio, określam sobie jego typ urody, analizuję cały układ twarzoczaszki, kształt szyi, ramion, barków. Profil, kierunek porostu włosów, sporządzam analizę kolorystyczną. Trudno mówić o poznawaniu osobowości na pierwszym spotkaniu, to się dzieje w czasie, kiedy już regularnie pracuje się z kimś nad jego wizerunkiem, ale od pierwszego momentu można wyczuć pewien rodzaj energii człowieka, temperament. Pytam o jego doświadczenia, co lubi, a czego nie, co mu przeszkadza. To wszystko razem buduje pomysł. Dobieram indywidualną bryłę, formę, którą przedstawiam klientowi, za każdym razem starając się jak najbardziej precyzyjnie uzasadnić mój kierunek myślenia.
— podkreśla Piotr Adaszkiewicz, właściciel pracowni fryzjerskiej CutCut.

Kształt głowy
Dążymy do tego, by wydobyć obły kształt potylicy. W przypadku tej
metamorfozy wykonamy strzyżenie korekcyjne mające na celu
zakamuflowanie spłaszczenia potylicy. Dzięki prawidłowemu cięciu, które
uwydatni odpowiedni kształt głowy, twarz oglądana zwłaszcza z profilu
przybierze postać idealnej bryły.

Kształt twarzy
Modelka ma lekko asymetryczny układ twarzy. Lewa jej część jest
ostrzejsza, prawa zaś układa się w idealny owal. To dlatego musimy
zasłonić kosmykami zbyt wystające elementy twarzy, które nieco ją
postarzają. Lewa strona może pozostać odkryta w celu wyeksponowania
wzorowych proporcji.

Strzyżenie
Nie ma określonego schematu i sposobu na dobre cięcie.
To świadoma praca na kątach.
Linia cięcia
Proponując indywidualną linię cięcia zgodną z typem urody, energią i
temperamentem klienta, podkreślimy jego naturalną, prawdziwą
osobowość.
Rysy twarzy
Linia żuchwy formująca kontur twarzy stanowi ważny fundament rysów.
Jej kształt wpływa na szybką, często nieuświadomioną, ale trafną ocenę
wieku. Linia skroni, kości policzkowej i żuchwy określa kształt profilu,
kształt twarzy. To trzy podstawowe punkty, które bierzemy pod uwagę
podczas analizy. Ponieważ w tym przypadku linia jest prawie prosta, bez
uskoków, o czym świadczy dolne piętro twarzy – broda nie jest cofnięta
ani wysunięta, możemy zaproponować fryzurę, która odsłoni twarz.
Długość włosów
Dobierając odpowiednią długość włosów, przede wszystkim bierzemy
pod uwagę wzrost modelki i kształt jej twarzy. Przy warunkach naszej
klientki (wzrost średni, pociągła twarz) zaproponowaliśmy włosy średniej
długości, do barków, pamiętając, że dłuższe włosy optycznie wydłużają
twarz.

Plecy
Przy nieznacznie zaokrąglonych plecach z tendencją do garbienia się
podpowiadamy długość przecinającą barki, by zakryć ich dysproporcje.
Kierunek porostu włosów
U naszej modelki występuje cofnięcie kierunku porostu włosów, tzw. zakola. Skupimy się na tym, by rozbudować koronę głowy,
tym samym zasłaniając ten problematyczny obszar.

Analiza kolorystyczna
Analiza kolorystyczna polega na dobraniu właściwej gamy kolorów
zgodnej z wizerunkiem danej osoby. W tym celu jak najtrafniej określamy
odcień włosów, oczu, ust i cery, i na tej podstawie tworzymy najbardziej
korzystną dla klientki paletę barw.
Wybrane barwy powinny podkreślać naturalną urodę, sprawić że twarz
będzie wyglądała młodo, promiennie i zdrowo. Źle dobrana kompozycja
kolorów spowoduje, że zamiast zdrowej i świeżej skóry uzyskamy efekt
zmęczonej, szarej cery.
Myśląc o docelowym kolorze, warto przeanalizować przebijające we
włosach tonacje barw i przystąpić do ich neutralizacji. Jeśli nie wygasimy
zastanych pigmentów, które są przeciwne do barwy, którą chcemy
osiągnąć, nie uzyskamy zamierzonego koloru. W tym przypadku musimy
zneutralizować żółć. Zgodnie z zasadami kolorymetrii zadziałamy
opalem, by nie przebijała ona w końcowym efekcie.

